Flåttbårne sykdommer hos hund og katt

Flått og sykdommene de kan overføre til våre hunder og katter.

Flått er et blodsugende middedyr som er vanlig langs kysten fra svenskegrensen i sør til Helgeland i nord. Den finnes også spredt innover i lavlandsstrøkene på Østlandet og innover fjord- og dalstrøkene på Sør- og Vestlandet. Flåtten trives best i områder med høy luftfuktighet slik en finner langs kysten, og den foretrekker buskvegetasjon eller grasmark med innslag av løvskog.

Symptomer ved flåttbåren sykdom

Symptomene på flåttbåren sykdom er diffuse – altså symptomer som kan ha mange forskjellige årsaker – trøtthet, halthet, feber og nedsatt appetitt er de vanligste symptomene. I de fleste tilfeller vil infeksjon med Borrelia eller Anaplasma være uten symptomer.

Det er viktig å vite at man ved en blodprøve tester for antistoffer og ikke for selve bakteriene. Et positivt prøvesvar forteller oss bare at hunden eller katten på et eller annet tidspunkt har vært smittet av bakterien – ikke at de nødvendigvis er syke. For å bekrefte at pasienten har en aktiv infeksjon tar vi to blodprøver med et par ukers mellomrom for å se om antistoffene øker. For Anaplasma har man muligheten til å påvise bakterien direkte ved mikroskopi av blodutstryk i den akutte fasen.

Hvis hunden eller katten din er syk, og har hatt flått eller har vært i et område med mye flått, og du har mistanke om at den har blitt smittet av disse sykdommene, er det viktig å få den undersøkt hos veterinær. Det er mange sykdommer som har like symptomer, og det er viktig å finne den eksakte årsaken så dyret kan få riktig behandling!

Forebyggende behandling

Hva kan du gjøre for å unngå at hunden eller katten din får flått?
Det fins 5 godkjente preparater på markedet for å holde flåtten på avstand. 4 spot-on preparater for hund (Bayvantic®, Frontline®, Prac-tic® og Ex-spot®), 1 spot-on preparat for katt (Frontline®), 1 spray for katt (Frontline®)og 1 halsbånd for hund (Scalibor®). For å få kjøpt disse preparatene må du ha en resept, da kan du samtidig få råd om hvilket produkt som passer best til ditt kjæledyr.

Selv om du har tatt dine forhåndsregler, så er det viktig å undersøke hunden og katten din daglig for flått. Dersom du finner en flått, så er det viktig at den blir fjernet så raskt som mulig. Dersom du ikke får ut hele flåtten, vil du få en lokal betennelsesreaksjon på stedet der flåtten sitter – akkurat som når du får en flis i fingeren – men da er jo flåtten allerede død.

Kilder:

1. Mehl R, Sandven P, Braathen LR. Skogflåtten Ixodes ricinus.
Tidsskr Nor Lægeforen nr 19-20-21, 1987; 107: 1642-1644.
2. Åkerstedt J, Blakstad E, Artursson K. Seroprevalens av Borrelia burgdorferi sensu lato og Ehrlichia sp. hos hund fra et kystområde i Aust-Agder.
Nor Vet Tidsdskr 1996; 108: 537-543.
3. www.veterinarkatalogen.no