Kastrering av katt

Katter er trivelig selskap og nyttige skadedyrbekjempere,
men en kattepopulasjon som er ute av kontroll kan være opphav til mange dyrevernssaker.

Det er allerede altfor mange hjemløse katter. Katter som ikke blir fôret, ikke blir tatt hånd om ved sykdom og som får mange kattunger som igjen er dømt til et liv som villkatter. Hjemløse katter er også det største reservoiret for smittsomme sykdommer på katt.

Kastrer katten din NÅ!

Katter kan bli kjønnsmodne allerede fra 4 måneders alder, men vanligvis blir hunnkatter kjønnsmodne ved 7 måneders alder. Hankattene blir vanligvis kjønnsmodne 1-2 måneder senere enn hunnkattene. Tidspunktet for kjønnsmodning avhenger av kroppsvekt og årstiden kattene ble født (lyspåvirkning).
Tidligere var anbefalingen at man skulle vente med å kastrere kattunger til de var kjønnsmodne. Nyere undersøkelser har vist at det ikke er noen grunn til å fraråde og kastrere kattene tidligere.

Skremselspropaganda:

Dersom man regner med at et kattepar får to kull i året, og 2,8 kattunger overlever pr kull, vil dette katteparet i løpet av 10 år ha blitt til over 80 millioner katter (forutsatt at ingen kastrerer kattene sine). Vi vet at en hunnkatt kan få opptil 4 kull pr år og at kullstørrelsen kan være enda større. Et kattepar vil dermed være opphav til:

12 unger etter 1 år
66 unger etter 2 år
382 unger etter 3 år
2 201 unger etter 4 år
12 680 unger etter 5 år
73 041 unger etter 6 år
420 715 unger etter 7 år

2 423 316 unger etter 8 år
13 958 290 unger etter 9 år

over 80 millioner unger etter 10 år !!!
(tall fra www.fod.no)

Kastrering av hannkatt

Kastrering av hannkatt er et enkelt kirurgisk inngrep som gjøres i full narkose der man fjerner begge testiklene via et (eller to) snitt i pungen. Det er et raskt inngrep, men vi ønsker at kattene leveres fastende om morgenen. På denne måten vil hannkattene få langtidsvirkende smertestillende i god tid før inngrepet, for å unngå en periode med utilstrekkelig smertebehandling.

Fordeler med kastrering av hannkatt:
1. Unngår uønskede kattunger
2. Unngår skader etter slosskamper
3. Reduserer smittepress
4. Unngår streifing
5. Unngår markering inne og ute - lukter like godt hele året
6. Blir mer hjemmekjær og kosete
7. Unngår dårlig samvittighet overfor naboer som stadig har kattunger.

Kastrering av hunnkatt
Vanligvis sies det på folkemunne "sterilisering av hunnkatt" og "kastrering av hannkatt", men i realiteten fjerner vi kjønnskjertlene på begge kjønn (eggstokker/testikler) og riktig betegnelse vil være kastrering av katt uavhengig av kjønn.

Kastrering av hunnkatt er et større kirurgisk inngrep som gjøres i full narkose. Hunnkattene får også langtidsvirkende smertestillende èn times tid før inngrepet (ref. tekst under kastrering av hannkatt). Under inngrepet får de intravenøs væskebehandling og anestesien blir overvåket av en assistent. Dette er et bukinngrep hvor man fjerner eggstokker og livmor. Operasjonssåret syes i 3 lag. Det ytterste laget syes inne i huden med tråd som er absorberbar slik at det ikke er noen sting som skal fjernes i ettertid.
Vi anbefaler bruk av body etter operasjonen for at katten skal la operasjonssåret være i fred. Dette er ikke strengt nødvendig, men etter å ha sett noen tilfeller der katten har slikket på seg sår og infeksjoner, anbefaler vi body.
En nyoperert hunnkatt skal holdes inne i 7-10 dager slik at såret får gro.

Fordeler emd kastrering av hunnkatt:
1. Unngår uønskede kattunger
2. Unngår bruk av p-piller og deres bivirkninger (50% av p-pille brukerne får jur-svulster)
3. Reduserer smittepress
4. Slipper løpetid
5. Slipper evt utgifter til fødselshjelp
6. Slipper å ha kattungekull som skal bo med mor og søsken i 12 uker
7. Slipper bekymringene ved å finne gode hjem til kattungene
8.
Slipper utgifter for å avlive uønskede kattunger
9. Unngår markeringen fra frierne på dørmatten og husveggene.

Noen lar seg skremme av prisen på inngrepet, men sammenlignet med den årlige utgiften til p-piller samt sannsynlig operasjon av jursvulster i fremtiden vil det være mye rimeligere å kastrere hunnkatten nå :)

OG kastrerte katter vil være utsatt for mindre smittepress enn sine ukastrerte artsfrender ved at de har mindre kontakt med andre katter.

Vil du lese mer om temaet?
Spørsmål til veterinæren i Aftenposten 01.05.2005
(Professor Wenche Farstad ved Institutt for reproduksjon på Norges veterinærhøgskole svarer)